Prowadzisz biznes w tradycyjny sposób? Epidemia koronawirusa spowodowała, że nie możesz normalnie zarabiać? Czas przenieść firmę do internetu lub rozszerzyć działalność o ofertę online! Podsuwamy kilka pomysłów i podpowiadamy, jak przenieść biznes do Internetu.
Koronawirus (Covid-19) – wpływ na gospodarkę i biznes stacjonarny
Epidemia koronawirusa spowodowała zamknięcie wielu sektorów gospodarki. Ograniczenia w handlu i działalności uderzyły w duże sieci detaliczne, supermarkety oraz w małe firmy, które musiały zatrzymać lub zminimalizować działalność. Nagła utrata klientów i obrotów, to czarny scenariusz dla każdego przedsiębiorcy. Skutki “zamrożenia” gospodarki będziemy odczuwać przez najbliższe miesiące, a może nawet lata. Ekonomiści uważają, że powrót gospodarki do normalnego tempa funkcjonowania będzie procesem długotrwałym. Z pewnością będziemy mieli do czynienia z ograniczeniem konsumpcji do najbardziej podstawowych produktów i potrzeb. Przedsiębiorcy, którzy ponieśli największe straty, będą dokładnie oglądać każdą złotówkę przed jej wydaniem.
Zastój gospodarczy wywołany chorobą Covid-19 jest krytycznym momentem dla wielu firm. Te z nich, które nie prowadziły działalności online, ucierpią najbardziej, bo zdane są tylko na pozyskiwanie klientów w realnym świecie, co ogranicza ich zasięg do lokalnego rynku. Czy to jest mały sklep spożywczy, hurtownia części mechanicznych, czy sklep sportowy, wszystkie te biznesy, jeśli działają tylko w tradycyjnej formie, tracą dochody. Mniej ludzi wchodzących do sklepu, to mniejsze zyski i kłopoty z płynnością finansową. Czy można zachować bazę klientów i utrzymać poziom dochodów w tym krytycznym dla całej gospodarki momencie? Jeśli nie mamy wsparcia online, będzie to trudne.
Plan przeniesienia biznesu do internetu. Pierwsze kroki
Wiele firm jeszcze przed wybuchem epidemii rozwijało działalność online, chociaż nie traktowało jej priorytetowo. Jeśli infrastruktura techniczna już powstała, łatwiej będzie przenieść oferowane usługi lub produkty do sieci. Jeśli firma jeszcze nie zdecydowała się na mocną obecność w internecie, czas najwyższy to zrobić!
Większość przedsiębiorców zadaje sobie w takiej sytuacji pytanie: od czego zacząć, jakie powinny być pierwsze działania? Odpowiedź brzmi – od określenia rynku i grupy odbiorców. Najważniejsze jest dokładne zdiagnozowanie branży, w której działalność jest prowadzona i określenie potrzeb, jakie biznes online ma zaspokoić oraz zdefiniowanie klienta i sposobu jego obsługiwania.
A zatem, na początek trzeba zdecydować, czy powstanie sklep internetowy. W przypadku większości branż handlowych wydaje się on zupełnie naturalnym rozwiązaniem. Oczywiście nie każdy rodzaj asortymentu może być sprzedawany w internecie. Towary spożywcze, które są kupowane jako świeże, są trudne do sprzedaży online, ale nie jest to niemożliwe. Można bowiem zbudować aplikację, dzięki której klient będzie zamawiał np. świeże pieczywo z dowozem do domu.
Biznes online – określ rynek docelowy
Przenosząc biznes do internetu, należy przemyśleć również rynek docelowy. Odpowiedzmy sobie na pytanie, czy planowana działalność będzie miała zasięg lokalny, a może w przyszłości nawet ogólnokrajowy? Kto wie, może nasze usługi lub produkty znajdą klientów na rynkach zagranicznych. Określenie tych cech na początku, pozwoli przygotować zaplecze techniczne biznesu online, które będzie mogło być rozwijane w miarę rozrastania się firmy.
Jeśli już zapadła decyzja, że powstanie sklep internetowy, warto przygotować się do rozmowy z potencjalnym wykonawcą, czyli firmą, której specjalizacją jest budowa stron internetowych i pozycjonowanie. Przemyślenie i uporządkowanie funkcji, jakie powinna posiadać strona, pomoże w doborze optymalnych rozwiązań technicznych. Na tym etapie należałoby określić formy płatności, formy wysyłek, integrację z programem magazynowo-księgowym, itp.
Co w przypadku biznesu, który nie opiera się na sprzedaży? Konieczna jest klasyczna strona internetowa, na którą trafią klienci poszukujący określonej usługi. Taka strona bywa też nazywana – landing page, bo to ona będzie miejscem, w którym ostatecznie “wyląduje” klient w poszukiwaniu interesujących go tematów. Wiele osób lansuje tezę, że właściwie strona internetowa nie jest potrzebna, jednak firmy, które chcą być postrzegane jako wiarygodne marki, powinny mieć strony internetowe, to budzi zdecydowanie większe zaufanie, niż tylko profil w mediach społecznościowych. Media społecznościowe są również ważne w marketingu, ale poważne podmioty powinny mieć własną, aktualizowaną stronę internetową.
Biznes w Internecie – specyfikacja strony internetowej
Powiedzenie mówi, że “diabeł tkwi w szczegółach”, i faktycznie jest ono adekwatne do budowania stron dla branż usługowych. Mają one tak różny charakter działalności, że stworzenie jednego szablonu strony internetowej dla wszystkich jest niewykonalne. Najpierw trzeba poznać specyfikę biznesu, a dopasować do niego technologię strony. W przypadku branż usługowych takich, jak: konsultacje prawne, szkolenia, przed przystąpieniem do projektowania strony internetowej, powinna powstać szczegółowa specyfikacja.
Kiedy buduje się stronę internetową dla biznesu usługowego, należy pamiętać, że to właśnie usługa jest produktem i musi być w taki sposób podana klientowi, żeby chciał ją kupić. To może banalne, ale trzeba pamiętać o tej sprawdzonej regule, niezależnie od tego, czy prowadzi się agencję nieruchomości, wspomniane porady prawne, pensjonat, gabinet lekarski, czy serwis ogumienia. Wiedza i czas też są towarem, ale trzeba je umiejętnie wypromować. Pomoże w tym dobrze wypozycjonowana, aktualna strona internetowa.
Internetowy biznes jest niczym kolarz w peletonie. Jedzie szybko i sprawnie, ale to czołówka i liderzy są rozpoznawalni. Jak sprawić, żeby strona internetowa lub sklep online wyróżniał się spośród tysięcy innych? Z pewnością trzeba zadbać o właściwy dobór słów kluczowych znajdujących się w tekstach na stronie. O ich wyselekcjonowanie i nasycenie powinna zadbać profesjonalna agencja interaktywna. Nie próbujmy robić tego na własną rękę, jeśli nie mamy do tego odpowiednich narzędzi i doświadczenia.
Pomoc specjalistów SEO w pozycjonowaniu strony internetowej, w oparciu o najświeższe wymagania wyszukiwarek, to działanie długofalowe i nastawione na systematyczne budowanie widoczności marki w internecie. Działania SEO warto uzupełnić o dodatkowe kampanie reklamowe w internecie oraz wsparcie w social mediach. Tylko zastosowanie tych wszystkich elementów, wspierających się nawzajem, może przynieść sukces komercyjny. To także warunek dotarcia do najszerszej grupy odbiorców, a na tym przecież zależy każdej nowej działalności biznesowej w internecie.
Jaki biznes można przenieść do internetu?
Najprostsza odpowiedź brzmi – każdy. Jeśli nawet firma działa w sektorze, w którym konieczny jest kontakt z drugim człowiekiem, np. salon fryzjerski lub siłownia, to sposób promocji oferty, zamawiania wizyt, rezerwowania sal, czy kontaktów z trenerem, może być przeniesiony do internetu. W tym artykule nie wyczerpiemy wszystkich możliwości, ale spróbujemy wskazać chociaż kilka.
Kryzys spowodowany epidemią koronawirusa przypomniał biznesowi na całym świecie o starym powiedzeniu wywodzącym się ze świata natury: “dostosuj się, albo giń”. Imponujące wręcz przykłady renomowanych firm, które przestawiły produkcję na potrzeby przeciwdziałania epidemii dowodzą, że kiedy wszystkie metody ratowania produkcji zawodzą, potrzebne są drastyczne decyzje i zmiany.
Biznes w sieci – sprzedaż detaliczna i hurtowa
Każda sprzedaż detaliczna i hurtowa może z powodzeniem przejść na formę zakupów i zamówień w internecie. Sprzedaż można rozpocząć w miarę szybko jako firma na popularnych portalach aukcyjnych, ale można też zbudować własną stronę internetową, lub działać w obu miejscach.
Portale sprzedażowe mają już gotowe mechanizmy umieszczania produktów i narzędzia do płatności. Mankamentem tego rozwiązania są prowizje, które płaci się właścicielowi portalu za wstawienie i sprzedaż produktów. Plusem sprzedaży na portalach aukcyjnych jest dostęp do sporej bazy oglądających, co zwiększa szanse sprzedaży.
Własna strona internetowa to pełna niezależność, ale też i odpowiedzialność, bo musi ona być stale aktualizowana i administrowana, klienci muszą widzieć zmieniającą się ofertę. Strona sklepu powinna być również dostosowana do współczesnych wymogów wyszukiwarek, co za tym idzie trzeba zadbać o SEO. Nie miejmy jednak złudzeń, bez wsparcia profesjonalnej agencji SEO, nie zdołamy sami dostosować strony do zmieniających się algorytmów wyszukiwania, a bez tego nawet najlepsza strona może pozostać niewidoczna dla internautów i potencjalnych klientów.
Wygląd i funkcjonalności strony zależą również od wielkości obszaru, na jakim ma działać biznes w sieci. Z reguły biznes internetowy powoduje zwiększenie zasięgu oddziaływania. Jeśli tradycyjna kwiaciarnia osiedlowa zwykle przyciąga ludzi z kilku sąsiednich ulic, to jej przeniesienie do internetu może spowodować, że pojawią się zamówienia na bukiety z pobliskich miejscowości, wówczas można rozważyć usługę dostawy kwiatów do klienta. W przypadku dużych miast, np. Warszawy, Wrocławia, taki biznes może naprawdę rosnąć!
Nieco bardziej wymagająca jest logistyka w przypadku segmentu tzw. konsumenckich dóbr szybko zbywalnych (FMCG), chociaż w ostatnich latach wykonał się ogromny postęp w modelach działania tego sektora, bo przecież nawet świeże pieczywo i chemię gospodarczą można zamówić z dostawą do domu. Epidemia koronawirusa spowodowała, że bardzo mocno wzrosło zainteresowanie sklepami spożywczymi. Zamknięci w domach klienci zaczęli poszukiwać sklepów, które mogą zaoferować dostawę artykułów spożywczych bezpośrednio do odbiorcy.
Gastronomia
Branża gastronomiczna, restauracje, bary, pizzerie, jeszcze przed wybuchem epidemii poznały siłę działań online. Początkowo strony internetowe restauracji były prostymi witrynami z informacją o menu. Z czasem, wraz z pojawieniem się możliwości, jakie dają aplikacje na smartfony, biznes gastronomiczny wzniósł się na zupełnie nowy poziom. Pojawiły się możliwości rezerwowania, zamawiania i układania własnych zestawów dań. Genialnym posunięciem marketingowym, szczególnie restauracji sieciowych, było wprowadzenie akcji lojalnościowych, punktów, bonów i voucherów do wykorzystania w celu otrzymania zniżek. To buduje przywiązanie klientów do marki.
Gastronomia ściśle współpracuje z firmami technologicznymi, które wciąż zaskakują rynek innowacjami. Przykładowo w Irlandii powstała nowa platforma cyfrowa, które pozwala restauracjom sprzedawać cyfrowe kupony klientom. Kupony można wykorzystać po ponownym otwarciu lokali. Dzięki udziałowi w przedsięwzięciu, restauratorzy zyskują również rozpoznawalność w najbliższym środowisku, bo nazwa ich biznesu pojawia się na stronie internetowej.
Przeniesienie biznesu gastronomicznego do przestrzeni online musi się odbyć zgodnie z kilkoma podstawowymi zasadami. Najpierw trzeba poznać przepisy prawne, potem znaleźć swoją niszę, następnie stworzyć markę i opakowanie, wycenić produkty, stworzyć platformę online do sprzedaży, a na końcu ciężko pracować każdego dnia, aby poszerzać bazę odbiorców i odnieść sukces.
Szkolenia online (fitness, doradztwo, nauka, zdrowie)
O ogromnych możliwościach, jakie stoją przed e-learningiem mówiło się już wiele przed wybuchem epidemii Covid-19. Wśród argumentów za zdalnym nauczaniem i szkoleniami pojawiał się ten najważniejszy, a mianowicie, że szkoły językowe, firmy szkoleniowe, doradcy i konsultanci nie muszą utrzymywać pomieszczeń biurowych. Czynsze i opłaty za eksploatację to bowiem istotny koszt w budżetach firmowych, natomiast prowadzenie działalności online redukuje te wydatki. Oczywiście, całkowicie, nic nie zastąpi kontaktu między ludźmi, ale w warunkach epidemii warto poszukać tymczasowych i skutecznych rozwiązań.
Z powodu koronawirusa swoje podwoje musiały zamknąć siłownie i cała branża fitness. Trenerzy i właściciele szukają nie tylko sposobów na zatrzymanie klientów, ale również dozwolonych metod pracy ze swoimi klientami. Realizują je poprzez indywidualne zajęcia online, czy przez spotkania w plenerze z zachowaniem dystansu.
Skutecznym sposobem na podtrzymanie kontaktu z klientami jest tworzenie płatnych treningów online. Treningi pozwolą zachować formę nawet w domowych warunkach, aż do czasu otwarcia klubów fitness. Pomocne są w tym przypadku platformy online, takie jak chociażby Zoom.
Trenerzy fitness zarabiają dzieląc się swoją wiedzą o kształtowaniu ciała i zdrowiu. Ale doradztwo online może dotyczyć każdej innej dziedziny. W czasie zagrożenia epidemiologicznego nie trzeba spotykać się z klientami fizycznie, bezpieczniej jest przenieść biznes konsultingowy do sieci. Wiedzę i doświadczenie można spieniężyć pod warunkiem, że znajdzie się grupę odbiorców i dopasuje kanały komunikacji do ich oczekiwań.
Epidemia spowodowała, że zamknięte zostały nie tylko szkoły i uczelnie, ale również prywatne placówki edukacyjne, np. stacjonarne szkoły językowe. Co zrobić w sytuacji, kiedy nie można uczyć języków obcych w salach szkoleniowych? Szkoły językowe przechodzą na kształcenie online. Daje ono wiele nowych możliwości i ma swoje zalety. Uczestnicy kursów online mają więcej śmiałości w rozmowie jeden na jeden z lektorem. Kursy online mogą być tańsze od stacjonarnych, bo odpada koszt wynajęcia pomieszczeń. Są też lepiej dostosowane do potrzeb i umiejętności każdego uczestnika. Zajęcia mogą się odbywać w dogodnym dla uczestnika terminie, bez konieczności dojazdów do szkoły w czasie zatłoczonych popołudniowych godzin szczytu.
Usługi
Część usług również może być przeniesiona do internetu, jeśli ich specyfika nie jest oparta na kontakcie z drugą osobą, np. usługi kosmetyczne, cała branża “zdrowie i uroda”. Ten segment rynku, ma rzeczywiście największy problem z zamknięciem gospodarki z powodu koronawirusa. Nie oznacza to jednak, że tego czasu nie można wykorzystać na bardziej intensywne promowanie własnej marki.
Jeśli jednak usługą jest wiedza, doradztwo, czy marketing, to tego rodzaju usługi mogą z powodzeniem być realizowane w sieci. Dobrym przykładem mogą być porady prawne. Nie tylko kancelaria może być miejscem udzielania porad, z powodzeniem można prowadzić takie doradztwo online.
Modele biznesu online. Wszystkie są atrakcyjne, ale też pracochłonne
Jedna z pierwszych decyzji do podjęcia przed rozpoczęciem działalności online, to wybór odpowiedniego modelu biznesowego. Możliwości jest wiele, ale najważniejsze sprowadzają się do:
- dystrybucji produktu cyfrowego lub płatnego dostępu (np. treści cyfrowe, e-booki, filmy, muzyka, materiały edukacyjne, biblioteki, raporty, ale też aplikacje)
- sprzedaży internetowej produktu fizycznego (e-commerce)
- oferowaniu usługi drogą elektroniczną ( np. wspomniane doradztwo online, księgowość, marketing, coaching).
Dlaczego warto przenieść biznes do internetu?
Przeniesienie biznesu do internetu pozwala na dotarcie do nowych klientów. Rozszerzenie dotychczasowej oferty o działalność online umożliwia wygenerowanie dodatkowych zysków jak i dywersyfikuje źródła przychodów. Są to bardzo istotne czynniki w nieprzewidywalnych czasach. Działalność online wymaga jednak opracowania szczegółowej strategii działań. W związku z rosnącą z miesiąca na miesiąc liczbą stron/sklepów internetowych – wzrasta także konkurencja. Niezbędne jest opracowanie długofalowej strategii marketingowej uzależnionej od rynku lokalizacyjnego, świadczonych usług, budżetu. Warto skorzystać z usług doświadczonej agencji marketingowej, która zapewni wsparcie na każdym etapie rozwijania e-biznesu. Profesjonalne działania marketingowe pozwolą na rozwój e-biznesu. Ważnym czynnikiem mającym wpływ na sukces biznesu w sieci jest cierpliwość, zaangażowanie i systematyczność prowadzonych działań. Kluczowym elementem jest także wsparcie profesjonalnej i doświadczonej agencji marketingowej.
Poniżej prezentujemy nasze przykładowe realizacje. Naszą ideą jest partnerska współpraca, a celem – optymalizacja budżetów marketingowych i zadowolenie Klienta. Jeśli masz jakiekolwiek pytania, chętnie doradzimy – skontaktuj się z nami już dziś 🙂 Zapraszamy do współpracy.
Przykład I – Ogród
Sklep internetowy – branża ogrodnicza. Współpracujemy z Klientem od 2016 roku. Realizujemy opracowaną strategię długofalową, co przekłada się na systematyczny wzrost widoczności w wyszukiwarce Google. Zapewniamy także wsparcie w zakresie kampanii Ads.
Przykład II – Dom i ogród
Strona internetowa – branża ogrodnicza (produkty sezonowe). Współpracujemy z Klientem od początku 2017 roku. Współpraca w zakresie zaprojektowania i opieki nad stroną, pozycjonowania, kampanii Google Ads.
Przykład III – Gastronomia
Sklep internetowy – branża gastronomiczna. Współpracujemy z Klientem od początku 2019 roku. Działania ukierunkowane na rynek polski i rynki zagraniczne. Wsparcie w zakresie pozycjonowania, kampanii Google Ads, Facebook Ads.
Przykład IV – Przemysł
Strona internetowa – branża przemysłowa. Współpracujemy z Klientem od 2016 roku. Prowadzimy działania marketingowe w zakresie pozycjonowania oraz kampanii Google Ads.
Przykład V – Branża medyczna
Sklep internetowy – branża medyczna. Współpracujemy z Klientem od 2019 roku. Działania ukierunkowane na rynek polski. Współpraca w zakresie pozycjonowania.
Przykład VI – Branża elektryczna
Sklep internetowy – branża elektryczna. Współpracujemy z Klientem od 2018 roku. Działania ukierunkowane na rynek polski i zagraniczny. Współpraca w zakresie pozycjonowania i kampanii Google Ads.
Przykład VII – Branża turystyczna
Sklep internetowy – branża turystyczna. Współpracujemy z Klientem od 2019 roku. Działania ukierunkowane na rynek polski. Współpraca w zakresie pozycjonowania.