Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie wyjaśniające, w którym sprawdzi, czy influencerzy promują tzw. scam. Wątpliwości urzędu budzi nieoznaczanie postów reklamowych jako sponsorowane, na co zwrócono uwagę już wcześniej. Wielu twórców zaczęło oznaczać poprawnie swoje materiały tak, aby konsument wiedział, że ma do czynienia z reklamą.
To kolejna akcja urzędu związana z reklamą w mediach społecznościowych. W toku są też 4 postępowania w sprawie nałożenia kary na influencerów (m.in., którzy nie współpracowali z Urzędem podczas pierwszego etapu postępowania dotyczącego kryptoreklamy) – informuje UOKiK.
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny powiedział, że postępowanie wyjaśniające ma ustalić zaangażowanie influencerów w promowaniu scamu. – Sprawdzimy, czy twórcy weryfikują oferty komercyjnej współpracy i jak się zachowują, gdy zostaną wykryte nieprawidłowości, w tym czy wycofują się z reklamowania produktu bądź oferują naprawę szkody swoim followersom – wyjaśnia Chróstny.
Scam to działanie, którego celem jest wprowadzenie w błąd – jest to np. informowanie o nieistniejących promocjach, ukrywanie istotnych cech produktu, niesłuszne wyolbrzymianie właściwości lub przeznaczenia reklamowanego produktu czy oferowanie rzeczy szkodliwych bądź niebezpiecznych dla zdrowia.
źródło: UOKiK